|
Krotitelé duchů |
|
Autor hry Hanka Kadlecová Středa večer – Nočka
Trasa povede na Hlásku, děti půjdou po jednom až po dvou.
Legenda: Dva vandráci hledají poklad pod bývalou hladomornou. Povídají si mezi sebou ve smyslu: “Tady někde to bude, sem je všechny uvěznili. Bejvala tu hladomorna pro největší provinilce. Jo, všichni tu do jednoho umřeli a jejich bohatství tu zůstalo. Podle legendy tu je celé jmění, které si nakradli… hele, tamhle něco je…“ Teď vandrovníci zajdou za zeď a začnou lítat rachejtle. Oba dva začnou s křikem utíkat „Duchové…pomoc….“ Až dopráská ohňostroj, vyjde rytíř a Paní: „Duše mrtvých vězňů, které zde pykaly jsou na svobodě. Musíte je co nejdříve pochytat, jinak propukne peklo na zemi. Na pomoc vám pošlu doktora Van Helsinka. Je mi v mnohém zavázán a jeho pomoc budete potřebovat. Neztrácejte čas.“
Pak jdou děti spát.
Pomůcky: svíčky + sklenice + sirky Lana nebo provázek rachejtle kostýmy – hradní paní, rytíř, dva vandráci
Čtvrtek dopoledne – rozdělení do družin
Ráno najdou děti vzkaz: „Včera jsem byl povolán sem k Vám, abych Vám pomohl pochytat duše všech, co se za svého života nějak provinili. Zprávu mi doručil kapitán Kid. Už jsem na cestě k Vám, jen ještě musím chytit Čarodějky z Eastwiku… Rozdělím Vás do skupin podle vašich dovedností. Máme málo času, tak budem mít větší šanci pochytit je včas. Vydejte se na trasu, která prověří vaše schopnosti. Brzy nashle Van Helsink“
Děti se vydají po fáborkách na trasu. Půjdou po jednom, myslím že na to věk mají všichni. Po trase budou úkoly, nic vážného – spíš pro pobavení, ale tak abychom si ověřili jejich „schopnost“, do jaké skupinky je dát.
Hra + trasa
Pomůcky: fáborky sešívačka papíry na trasu
Čtvrtek odpoledne – čí jsou duše hříšníků, jak na ně
Po obědě se vyvěsí nástěnka se skupinami – názvy si vymyslí sami. Budou 4 skupiny (cca po 6).
Duchové:
Dorian Gray – skoro nesmrtelný lamač dívčích srdcí Doktor Faust – znalec černé magie a dlužník Mefista
Maryša – ředitelka Vídeňské kovárny Koniáš – žhář a znesvětitel veškeré literatury
Vigo – neviditelný podvodník hazardních her Draculova přítelkyně Mina - zabývala se vědeckou prací
Marek Vašut – jeho duše byla odchycena na pustém ostrově Edward Kelley – Proslulý alchymista a cestovatel
Trasa – jdou po skupinkách – celou hru si vedoucí bodují k sobě
1. Nejdřív musíme zjistit s jakými duchy máme tu čest. Duchové mají tu vlastnost, že sice rádi straší, ale doopravdy se sami bojí. Proto se pohybují nejméně po dvou. Tihle duchové však jen tak s někým nevydrží. Většinou si do páru hledají někoho, koho znali v životě nebo kdo je blízký jejich „profesi“.
2. Podívejte se na tyto stránky. Vytrhl jsem je z místní kroniky. Jsou to trestanci z Hlásky. Všichni zde zemřeli v hladomorně. Říká se, že všechno jejich bohatství se skrývá pod Hláskou. Když se ho někdo bude chtít zmocnit, uprchnou duše hříšníků na svobodu.
3. Za chvíli dojdete k věštkyni Sybile. Na svou metodu „Zírání do budoucna“ je velmi háklivá. Nemluví, dokud nemá jistotu, že se na ní nikdo nedívá. Až k ní přijdete, zavažte si oči šátkem a sedněte si do kruhu. Musíte být potichu a velmi trpěliví.
4. O kus dál bude deka s šátky. Tam si děti sednou a zavážou si oči. Až to bude, přijde Sybila:
„Dám vám 3 hádanky. Musíte všechny uhodnout, jinak vám nic nepovím. Na každou hádanku máte 3 pokusy. Jestli vše uhodnete, povím vám, co se stalo s Dorianem Grayem a doktorem, než zemřeli v hladomorně.“
a) Nemá vlasy a přece se češe (strom – ovocný) b) Když se svléká, všichni při tom pláčou (cibule) c) Kdo maluje květy na okna? (mráz)
„Dorian Gray toužil po věčném mládí. Vlastnil obraz, na kterém byl namalován v životní velikosti. Každý ho měl rád, byl velmi krásný a mnoho děvčat kvůli němu spáchalo sebevraždu. Jeden doktor se upsal ďáblovi, aby dokázal oživit neživé věci. Oživil také Dorianův obraz, který stárnul za něj a pykal za vše špatné, co kdy Dorian udělal.“
4. zašifrovat: Abych nezapomněl, může se stát, že někoho budete muset podplatit. Vezměte si jeden pytlík bonbónů a využijte ho jen v nejtěžších chvílích.
5. úkol: Skupinka se rozdělí na dvě menší. Jedna skupinka předvádí té druhé jen pantomimicky slovo, co řekne vedoucí a ta druhá to musí poznat. Skupinky se vystřídají po třech slovech (celkem 6 slov). Musí přesně uhodnout do 2 min. a pokusů neomezeně. Jestliže neuhodnou, musí uplácet.. Slova: pavouk, radost, přátelství, slepec, strach, babička
„Do Vídeňské kavárny chodilo mnoho lidí. Vařila se tu nejlepší černá káva v okolí. Mnoho lidí si sem chodilo číst noviny nebo povinnou četbu… Jeden ze stálých zákazníků byl velmi pobouřen některými články. Vstal od svého stolku, vytrhl čtenáři knihu a odešel s ní. Ředitelka kavárny už nevěděla co si s tím má počít. Proto každému, kdo přišel s něčím ke čtení, nasypala do kávy jed…“
6. úkol: Všichni ze skupinky musí projít slalom. Jeden má zavázané oči a druhý naviguje po zvuku, ale nesmí mluvit (př. tleská). Všichni si musí vystřídat obě role. Prochází okolo papírů, když na něj šlápnou – bod dolu. Stačí jedno šlápnutí na kámen a už musí uplácet..
„Jako malý chlapec se jednou Vigo se svou tetou vydal do chemické laboratoře. Viděl mnoho baněk s různými tekutinami. Jedna z nich obzvlášť voněla. Když se jeho teta otočila, aby provedla další pokus, vypil celou baňku až do dna. Od té doby byl pohřešován, protože se stal neviditelným. Věděla o něm pouze jeho teta, protože tu tekutinu vynalezla ona.“
7. úkol: V určitém prostoru budou poházená písmenka, která musí dohromady dát větu: „Van Helsink je krotitel hříšných duší.“ Děti budou mít 5 min na to, aby jich co nejvíce přinesli. Musí se střídat po jednom - štafeta. Budou tam i písmenka co do věty nepatří. Za ty se strhává bod + za ty, které budou chybět, samozřejmě tu taky platí pravidlo o úplatku...
„Neznámý cizinec hledal místo, kde by mohl ukrýt malou ale velmi cennou truhlu. Potkal ho známý trempík a řekl mu, že zná místo, o kterém nikdo jiný neví. Cizinec neváhal a odplul s ním na opuštěný ostrov. Když vystoupili, cizinec pronesl formuli a trempík tam zůstal už navždy a hlídal malou truhličku. Teď o opuštěném ostrově ví pouze neznámý cizinec.“
Pomůcky: Papíry s textem Papíry s duchy – stránky z kroniky deka + šátky 4 pytlíky bonbonů papíry na slalom + šátek na stanoviště hodinky písmenka fáborky
Čtvrtek večer
Vyhodnocení hry – Van Helsink + hry na body, za které pak získají „nádoby“, do kterých duše hříšníků chytí. Ne moc dlouhý. Uvádí to Van Helsink
„Až budeme chtít duše polapit, musíme mít něco, co je přitahuje. Něco, čemu nemohou odolat. Mám čtyři symboly, které by mohly zabrat. Nesmí se jich však dotknout žádný smrtelník. Rozhodl jsem se, že dám každému z vás ingredienci, která ne nějaký čas potlačuje známky živelnosti. Musíte si jí ale zasloužit. Až dosáhnete 20 bodů, je vaše. Potom si budete moci vybrat, kterou duši budete chtít chytat.“ (po pořadí jak měli po sobě 20 bodů si vyberou symboly). I potom co dosáhli 20 hrají dál – píše se to do bodování.“
Každá hra se může hrát víckrát, jestli to děti bude bavit.
1. Macháček 2družinky proti sobě – …družinka co vyhraje dostane 3body druhá 1 bod
2. Ponožková 2 družinky proti sobě – opačně než u první hry - 3body druhá 1bod
3. Lístečková s čísly všichni – uprostřed budou lístečky s čísly. Dětem se rozdají čísla od 1 do 6 – od nejmladšího (když nebude stejný počet 5 = 6). řekne se příklad a pak číslo. Dítě vyběhne a kdo první zvedne lístek s výsledkem, má bod. Vítěz 4…
4. Kartičková 2 družinky proti sobě – sečte se to –vítěz 3 druhý 1
5. Sněhulák všichni – Děti si vyberou jednoho, na kterého do 5 min musí navléct cokoli. Pak se oblečení postupně sundavá a počítá. Počítají se jen sundané kusy. Vítěz 4…
6. Na řemesla 2družinky proti sobě – vedoucí pošeptá řemeslo dvojici – každý je z jiné družinky. Pak jdou za dveře, mají 2 min aby si připravili co budou předvádět. Kdo první uhodne má 2body (řemesla např.: holič, kuchař, malíř pokojů, švadlena, švec, zpěvák, tanečník, herec, kominík…)
Družinka s 20 body dostane do pusy něco např. kyselého a pak si může vybrat symbol, kterého ducha chtějí chytat, ale jaký symbol patří ke komu, na to už musí přijít sami.
Symboly jsou: Obraz – Dorian Gray Listina podepsaná krví s pečetí – Faust Kostky - Vigo Nobelova cena (v podobě Oscara) - Mina (Symbol bude pro každé dítě tzn. od každého symbolu 6 kopií)
Pomůcky: 4 kostky + 2kelímky lístky s čísly kartičková symboly + něco kyselého
Pátek- celodeňák
Pomůcky: talíř míčky mapa + buzola nějaké drobnější hry během cesty
Pátek večer – nočka – zničení 4 duchů
Trasa nesmí být moc dlouhá, bude končit asi v nějaké místnosti. Duch se v místnosti bude „převlékat“ podle toho, jaký bude mít družinka symbol (budem to vědět dopředu) – vždy na trasu vyjde po sobě celá družinka.
1. Na začátku trasy bude Van Helsink, který dítěti řekne: „každý duch se dá nalákat na nějakou sázku. Skus si s ním zahrát, vsaď symbol a jako protisázku chtěj jeho podpis. Možná že se bude vytáčet, ale nechtěj nic jiného. Až budeš mít jeho podpis, budeš ho mít ve své moci.“
2. Trasa povede po světýlkách a po provaze.
3. V místnosti: Duch se představí, zeptá se na jméno dítěte. Duch se zeptá, jestli si s ním nechce zahrát o svou duši. Dítě by mělo nabídnout symbol… Na konci se duch podepíše na kus papíru nějakým perem, zatočí ho a zaváže. Pak podá dítěti a to jde spát.
Hry na konci trasy:
Chtělo by to něco, co se nemusí vysvětlovat… Děti by vždy měly vyhrát.
Vigo – 3 kola macháčka Dr. Faust - prší Dorian Gray – Mini pexeso – o šesti dvojicích Draculova přítelkyně Mina – piškvorky
Pomůcky: povodně svíčky + sirky provaz kostky karty čtverečkovaný papír pexeso
Sobota - dopoledne
Trasa po skupinkách – na trase se dozví jak a kde je chytit - alespoň částečně podle azimutů Body se píšou k dětem, na každém stanovišti se musí dorovnat počet dětí – aby to bylo spravedlivý.
1. Pamatujete si, čí duše jsme ještě nepolapili? Jestli ano, napište které.
2. Napište, do čeho všeho byste uvěznili ducha.
3. Duše jsou velmi lehké substance, myslíte že se udrží i na hladině? (položit 50h na vodu – nebo něco jiného)
4. Duchové vědí, že na ně pořádáme zátah. Také zjistili, že je jich polovina chycená. Rozhodli se, že budou pohromadě, aby byly silnější.
5. Děti musí nakreslit ducha – Zavážou se oči jednomu a ten nakreslí kousek. Pak se druhé dítě podívá, kde první skončilo, zavážou se mu oči a pokračuje – tužku na papír nesmí položit dřív, dokud nebude mít zavázané oči. Takhle se vystřídá celá družinka – oboduje se až nakonec.
6. Představte si, že jste na pustém ostrově a musíte si ulovit nějakou ještěrku k jídlu. Na stromě bude na provázku viset z kartonu vystřižená ještěrka. Každé dítě má tři pokusy, aby se do ní trefilo. Háček je v tom, že se ještěrka rozhoupe.
7. Vyzkoušejte si, jak těžký život měla Maryša. Být servírkou kávy není zas tak bezpečné.. Něco jako opičí dráha. Dítě proběhne slalom, proleze kruhy, podleze provázek… běží se šálkem a podšálkem. Na šálku je čára – vedoucí nalejvá vodu.
Dítě s ním musí proběhnout trasu (ta je dokola, takže se vrátí na start) kde vodu vylije do odměrky – šálek nese pouze v jedné ruce, jinak jsou trestné body. Pak šálek předá a vedoucí do něj zas nalije vodu. Pokud šálek spadne, voda se vylije, dítě ho stejně musí donést v jedné ruce a předat dál. Takhle se vystřídají všichni – čas se sčítá.
8. Najít veškerou nežádoucí četbu byl občas pořádný oříšek… V určitém území jsou na stromech přidělané papírky – knihy - podle barev družinek. Děti se musí střídat po jednom. Každý musí najít papírek své barvy, musí ho odtrhnout pusou a běžet předat štafetu a papírek vyplivnout do kruhu - ohně. Na čas. (celkem 20 papírků pro každou skupinku)
Pomůcky: buzoly 5x legendy na trasu
Sobota odpoledne – chycení zbylých duchů + před večeří se rozdají ceny
Půjdeme hromadně na louku, kde se budou hrát hry. Až se naplní čas, přijde Van Helsink a vysvětlí pravidla chytání.
Talířovka, tenisákovka, stříhaná, na kočku a na myš, na čísla…
Hra: Děti v rámci družinek musí udělat dvojice. Po celou hru se musí držet za ruce. Pokud se budou chtít prohodit, můžou, ale stále se musí držet někoho druhého za ruku. (pokud přebudou děti z rozdílných skupinek, udělají dvojici a body se rozpůlí). Předpokládám, že budem někde u lesa, takže budou v lese poschovávané šátky (kusy hadrů).
1. po startu (MUSÍ SE DRŽET ZA RUCE) běží dvojice do lesa. Tam si každý z nich najde jeden šátek a zastrčí ho za kalhoty (jako při ocáskové).
2. Pak může dvojice jít chytat duchy – Každý duch má na sobě 3 fáborky modré, 3 žluté, 3 červené a 3 zelené – pro každou družinku jedna barva. Dvojice může ukradnout pouze jeden fáborek, musí s ním k Van Helsinkovi (na start), tam ho nechá zapsat a může jít znovu lovit – k tomu samému.
3. Děti si navzájem mohou vytrhovat šátky. I duch může šátek vytrhnout. Stačí jednomu z dvojice. Ti pak musí udělat 5 dřepů, dítě si zasune šátek zpět a hrají dál.
4. Mohou se mezi dětmi pohybovat duchové záškodníci, kteří by neměli fáborky – jen by vytahovali dětem šátky.
Duchové - Marek Vašut a Edward Kelley a Maryša a Koniáš
Pak se sečtou body podle toho, v jakém pořadí děti fáborky nosili. Do plní se do bodování a před nebo po večeři bude vyhlášení této hry i celkové umístění. Předají se „Aladinovi lampy“ a sladkosti.
Pomůcky: Fáborky šátky hry
Sobota večer - Disco
Neděle dopoledne balení
Neděle odpoledne odjezd |
|