Mozartova flétna

 

Úvodní strana

V roce 2005

Podzimky

Kouzelná flétna

Foto

Autor hry Hanka Kadlecová

Úterý - večer:

Do místnosti (zapálené svíčky-pološero), kde budou děti v kostýmech, vejde Konstanc se svící. Začne znít hlavní téma K.F. a Konstanc uvede formou příběhu do děje:

 

Vítám vás ve svém sídle. Píše se rok 1790. V tomto století byla založena Lóže Svobodných Zednářů.

Do tohoto společenství lidí je velmi těžké proniknout. Jsou to výjimeční lidé, však také mají mnoho nepřátel. Aby se svobodní zednáři uchránili před nevítanými hosty, začali používat symboly. Tím si zajistili,

že se do jejich Lóží dostanou pouze ti, kteří umí rozluštit znaky a hádanky, které vás nakonec do Zednářské Lóže přímo dovedou. I můj manžel patří mezi svobodné zednáře. Nyní se však ocitl ve svízelné situaci a z Lóže nemůže odejít. Napsal proto operu, která je plná symbolů a hádanek, které vás dovedou přímo za ním. Tato zednářská opera se jmenuje Kouzelná flétna. Je v ní mnoho skrytých znaků, na které jsem nepřišla. Pozvala jsem tedy Josepha Haydna, který přijede až zítra ráno. Je dobrým přítelem mého manžela Wolfganga Theophila. On vám pomůže rozluštit symboly, které jsou v hudbě zakódované a které vás dovedou za Wolfgangem. Teď se odeberte na své lože. Přeji vám dobrou noc.

 

Hudba utichne a jde se chrnět

 

Pomůcky:

Cd s Kouzelnou flétnou

svíčky

 

 

Středa - dopoledne:

Constance s prákošema nažene všechny v kostýmech do místnosti (zní motiv K.F.), kde už bude Haydn sedět. Konstanc k němu přistoupí, Haydn vstane a „představí se“:

S Wolfgangem Mozartem jsme se seznámili před několika lety. Jsme oba skladatelé a navzájem jsme se toho od sebe hodně naučili. Proto přejdu hned k věci. Jak jste už slyšeli, zednáři se dorozumívají symboly a hádankami. Teď si část Mozartovy K.F. poslechneme. Pokusím se vám přiblížit děj, ale na vlastnosti postav musíte přijít sami.

 

Pustí se první část -  Děj:

Královna Noci je velmi mocná. Má krásnou a moudrou dceru Paminu. Princezna Pamina má dobré vlastnosti, pro které ji obr Sarastro unesl. Obra Sarastra doprovázejí tři kněží. Jsou to géniové, kteří se Sarastrem filosofují o dobru a zlu. Jsou moudří a spravedliví, vždy znají správný směr. Sarastro nechal princeznu Paminu hlídat obrem Monostatem. Monostatos má temnou duši a chce si nechat princeznu Paminu pro sebe.

Toto je první část základních symbolů, které potřebujete rozluštit. Každá postava znamená jeden symbol. Jestli je rozluštíte, řeknu vám zbytek děje K.F.

 

Hudba se utiší a všichni se půjdeme připravit na hru.

 

Rozdělení do družin + název družinky   3družiny po 7dětech

 

Družinky se budou rozeznávat podle barev- zelená, modrá, červená.

Myslím, že bychom družinky měli předem udělat- vůdci družinek jsou nejmladší- upozorní se, ať si vyberou lidi podle kvalit….

 

Potom procházka ke kancům…

 

Pomůcky:

Cd s K.F.

 

 

Středa - odpoledne:

Hra-Hledání symbolů: Trasa po fáborkách, živé i mrtvé kontroly, nakonec boj o poslední symbol:

Na začátku trasy dostanou papír, kam plní úkoly...

 

1. Chcete-li symboly z opery znát,

     přinuťte mě vám je dát.

    Obyčejným člověkem na pohled se zdám,

     však nikdo z vás neví, co já znám.

 

2. Zednáři velmi chytří jsou,

    nic za darmo vám nedají,

    a já jsem temnou postavou,

    co špehuje vás potají.

 

3. Když splníte mé úkoly,

    pak já vám svůj slib dám,

    že dostanete symboly

    k Mozartovým postavám.

 

4. Po cestě uvidíte staré znaky,

    které pak musíte malovat taky.

 !!!Jen v paměť si je vryjte!!!

    Nic po cestě nemalujte,

    vše si dobře pamatujte.

   U mne znaky nakreslíte,

   první úkol tím splníte.

 

(Po cestě bude nakreslených 20 jednoduchých tvarů, v cíli je namalují- na body)

 

5. Druhové moji vám cestu zkříží,

    oni vám přes den neublíží.

    Úkoly vám dávat budou

    k zednářům vás navigují.

 

(Živá kontrola1)Přemístěním 4 zápalek vytvořte klíč. Na čas- max. 5minut.

 

(Ž.k.2)Tři mince z obrázku č. 1. přesuňte tak, abyste dostali obr. č.2: Na čas- max. 5minut

 

(Ž.k.3) Položte na stůl 10 mincí tak, aby ležely v pěti řadách po čtyřech kusech: Na čas- max. 5minut

 

(Ž.k.4) Postupné přenášení celé družinky: Jen 2děti mohou stoupnout na trasu dlouhou cca10m. Musí postupně přenést celou družinku. Každé dotknutí jiného dítěte je 5vteřin na víc. Děti se během hry nesmí střídat. Hra je na čas.

 

(Ž.k.5) Konec- sem se družinky postupně sejdou. Odevzdají svůj papír z trasy a dostanou papír, kam mají za 5 minut nakreslit všechny znaky, co si z cesty pamatují. Až bude mít nakresleno i poslední družinka, vysvětlí se pravidla Vexlanu a bude se hrát o poslední symbol.

 

Na trase dostane každá družinka jeden symbol. U prvního úkolu symbol získají zelení, u druhého modří a u třetího červení.  Bude to tak, že od každého úkolu povedou fáborky mimo základní trasu v barvě, která má zrovna symbol dostat. Červení budou vyrážet první, budou získávat symbol na posledním úkolu, budou mít “trasu“ k symbolu nejdelší, aby v cíly moc dlouho nečekali. Poslední budou vyrážet zelení, budou mít “trasu“ k symbolu nejkratší, ať na ně dlouho nečekáme..

 

Pomůcky:

fáborky

symboly

malby

papíry se zprávami

sirky

mince

lítající talíř

pravidla Vexlanu

hodinky-tam kde je hra na čas

 

 

Středa - večer

V místnosti budou zapálené svíčky, začne hrát hlavní motiv K.F. Haydn a Konstanc už tam budou sedět. Až se děti utiší, Konstanc začne:

 

Teď je pravý čas, abych vám řekla něco o svobodných zednářích. Původně je to cech lidí, kteří stavěli katedrály.Například vypočítávali dopad slunečních paprsků,aby ve správnou chvíli dopadali na oltář. Byli to výborní matematici a velmi vzdělaní lidé. Zednářství bylo založeno na přátelství a bratrství. Věřili ve svobodu a osvícenství. Mocní vládcové zemí a politici z nich začali mít strach, a tak zednářské lóže zakázali a zednáře samotné začali pronásledovat. Zednáři proto začali do kamenů katedrál a staveb vůbec tesat egyptské a řecké symboly tak, aby si jich všimli pouze oni. Tyto znaky je pak dovedly do skrytých lóží.

 

Zednářské symboly a znaky se začali skrývat i do hudebních skladeb. Mnoho lidí strávilo celý život hledáním těchto znaků, ale nikdy se jim je nepodařilo najít.

 

Haydn:

Konstanc vám řekla vše, co se mezi lidmi o svobodných zednářích říká. Teď mi řekněte vy, zda-li jste byli úspěšní. Když to budou děti ignorovat, Haydn pokračuje: Povím vám další část K.F. Včera jsem vám řekl, že obr Sarastro nechal unést princeznu Paminu a nechal ji hlídat obrem Monostatem. Monostatos si jí však chce nechat pro sebe. Neřekl jsem vám však proč Sarastro princeznu unesl. Poslouchejte tedy:

 

Zapne se hudba K.F. :

Královna Noci je velmi mocná a svého vlivu využívá kde se dá. I svou krásnou dceru Paminu chtěla provdat tak, aby z toho měla nějaký prospěch. Však obr Sarastro včas zasáhl a princeznu unesl. Nechtěl, aby ji Královna Noci zkazila. Sarastro věděl o jednom mladém muži, který Paminu miloval. Tento muž se jmenoval Tamino. Aby Paminu získal, musel složit zednářskou zkoušku. Ke splnění zkoušky dostal kouzelnou flétnu. Ale to není vše. V této době hledá ptačí muž- Papageno svou ptačí ženu- Papagenu. K vysvobození Papageny dostal Papageno zvonečky. Tamino s kouzelnou flétnou i Papageno se zvonečky se snaží najít své milé. I tito dva mladí muži jsou symboly, které musíte najít. Zítra vám řeknu třetí, už poslední část K.F.- cesty k zednářské lóži.Nyní vyndejte papyrusy a přiřaďte symboly k postavám.

 

Děti to přiřadí a jdou spát.

 

Pomůcky:

Cd

svíčky

nástěnka na symboly

 

 

Čtvrtek - dopoledne:

 

Procházka- výzva

U oběda se vyhlásí, že večer bude večírek…připravte si tanec.

 

 

Čtvrtek - odpoledne:

Hra-Hledání symbolů: Trasa –orienťák (s družinkou půjde 1prákoš, který bude s buzolou umět a bude dávat pozor, jakým směrem se děti ubírají..), živé i mrtvé kontroly, nakonec boj o dva symboly.

 

Trasa po azimutech (max. po 50krocích), kde děti sbírají jen body do družinky. Dojde se až na místo, kde se všichni sejdou- hra.

 

Lístky s azimutem se budou dávat s druhé strany stromu.

 

Na trasu dostanou papír na plnění úkolů.

 

1. Kolik je azimut od tohoto stromu ke stromu s fáborkem?

 

2. Kolik linek má notová osnova?

 

3. (Ž.k.1) Přidejte tři zápalky k tomuto trojúhelníku tak, aby vznikly čtyři stejné rovnoramenné trojúhelníky:

 

4. (Ž.k.2) Každý z družinky si vyzkouší svůj postřeh. Prákoš má z provázku smyčku a před ním leží př. míček. Dítě musí míček skrz smyčku vyndat tak, aby ho prákoš nestačil do smyčky chytit. (musíme vyzkoušet)

 

5. (Ž.K.3)Přesuňte dvě zápalky tak, aby se dostalo smetí mimo lopatku:

 

6. (Ž.k.4) Konec trasy- až se sejdou všechny děti, budou dovedeny na území (označené fáborky), kde budou poházené lístečky s pěti druhy čísel od 1-100. Děti vytvoří dvojice ve družinkách (když přebudou-trojice) a budou v území hledat lístečky.Je pět chytačů-prákoši, co šli s dětma+kontroly. Ti mají za úkol chytat dvojice dětí(dvojice se nesmí rozdělit)- když je chytí, musí jim děti dát všechny lístky co mají. Chytači pak lístky zas někde rozhází. Hra trvá, dokud se lístky nevysbírají. Každá dvojice si čísla spočítá. Nejhorší dostanou 1bod, lepší 2body…až do čísla, kolik bude dvojic. Pak je druhá fáze hry- pravidla se jim vysvětlí až teď. Děti si začnou ze stejných druhů lístečků skládat postupky, platí také stejná čísla od jiných druhů čísel, musí mít však nejméně tři čísla pohromadě.  Lístečky si mezi sebou mohou měnit, ale pouze dvojice, které spolu nepatří do družinky.

 

Bodování:

Za každou trojici- 1bod. Pak se za každé číslo bod přidává- čtveřice-2body…

Dvojice nebo samotná čísla se nebodují.

 

Během hry někdo vyhodnotí úkoly, co plnili na trase. Pak se sečtou body všech dětí z družinky + body za trasu- dvě družstva s lepšími výsledky dostanou symbol, třetí utře nos..

 

Pomůcky:

papírky na azimuty

buzoly-4

symboly

sirky

papírky s čísly(1-100x5)

fáborky

Příprava Kostýmů a tanců na večírek.

 

 

Čtvrtek - večer:

Zahájí se soutěž tance ve družinkách. Tančí se na klasicistní hudbu.. Po posledním vystoupení se vedoucí s prákošema usnesou na pořadí (jde i do bodování).

 

Při vyhlašování vtrhne do dveří Salieri se slovy:

Tak vy se snažíte najít cestu do zednářské lóže, co? Kdo si myslíte že jste?

 

Do toho se vloží Haydn:

A kdo si myslíš že jsi ty, Salieri?

 

Salieri se (“s předstíranou noblesou“) ukloní a představí se: J

sem císařský dvorní kapelník Antonio Salieri a velmi bych ocenil, kdyby jste dali ruce pryč od zednářů. Věřte mi, že pátrání po jejich symbolech vám nepřinese nic dobrého. Užijte si dnešní večer a ještě jednou vám radím, nepleťte se mi do cesty. Poroučím se vám.

Odejde a “práskne “ za sebou dveřmi.

 

Haydn chce za ním vyběhnout, ale Konstanc ho zadrží. Pak Haydn řekne:

Je čas, abych vám řekl celou pravdu. Antonio Salieri je skvělý skladatel.Ale nikdo z nás není tak geniální jako Wolfgang Amadeus. Myslíme si, že se chce Salieri Wolfganga zbavit a jeho skladby vydat za své. Proto je nyní Wolfgang Amadeus v zednářské lóži a čeká, až se objeví někdo koho Salieri nezná. Po něm by pak mohl svá díla poslat jednomu našemu známému příteli nakladateli, který by noty vydal pod Mozartovým jménem. Zítra musíme symboly z opery poskládat správně dohromady. Jen se bojím, že existuje ještě nějaký znak, na který jsme nepřišli. Konec K.F. jsem rozluštil, ale mám ještě jednu malou nejasnost. Včera jsem vám řekl o Taminovi, který má k vysvobození Paminy kouzelnou flétnu. I Papageno- ptačí muž chce vysvobodit svou ženu Papagenu. K tomu mu pomáhají zvonečky. Mezi Taminem a Papagenem je však rozdíl. Tamino je statečný a musí složit zednářskou zkoušku, aby přemohl obra Monostata a tak získal svou princeznu. Jeho opakem je však Papageno. Má strach z jakéhokoli dobrodružství, chce mít svůj klid domova a proto se snaží svou Papagenu co nejrychleji najít. Nakonec se to oběma podaří. Papageno si vezme svou Papagenu za ženu. I Tamino přemůže temnou duši Monostata a Pamina se stane jeho paní. A tady je právě ta nesrovnalost. Tamino se stal zednářem a tak musel i slíbit, že zednářské tajemství nikdy nevyzradí. Myslím, že zítra budeme muset pátrat po tom, co je zednářské tajemství. Teď dejte symboly kam patří a spát.

 

Pomůcky

klasicistní hudba

Cd kouzelné flétny

 

 

Pátek - celodeňák

Na trase nám Mozart nechává zprávy, co je zednářské tajemství…

 

Měli bychom jim říct, že Wolfgang si libuje v šifrách a může se stát, že jim něco zapíše ve skladatelském jazyce(snad jim dojde, že to jsou noty).

 

1. Myslíte, že hledáte tajemství zednářů?

    Kdo z vás může znát, jak zednář umí hrát?

    Kdo z vás může vědět, jak katedrály stavět?

 

2. Zednářské tajemství myslíte že hledáte?

    Zednářské tajemství nebudete znát,

    nikdo z nás vám ho nemůže dát.

    Přísahu jsme složily,

    tím tajemství pohřbili.

 

3. To, co hledáte je zednářský znak

    chcete-li ho hledat, napovím vám jak.

 

4. Děti se upozorní, že tohle je hádanka a kdo na ní první přijde, dostane symbol.

    Bude v obálce, na které bude napsáno:  OTEVŘÍT, AŽ BUDETE VŠICHNI!

    Ke stavění katedrál se malovaly skici

    nejeden zednář vykroužil kružnici.

    V dávných dobách se věřilo,

    že v zednářském znaku  je    ?

 

Ten, kdo první přijde na kružidlo, dostane symbol. Jinak budou po cestě hry..

 

Pomůcky:

papíry se zprávami

symboly

mapa

balíčky

 

 

Pátek - večer:

Nočka - nejdříve družstvo, které bude mít nejvíce bodů, musí sestavit “mapu“ do zednářské lóže.Dají všechny průklepáky na sebe.

 

Měly by z nich pochopit, že se mají vydat po svíčkách..

Až se dostanou do lóže, najdou tam Mozarta. Mozart jim předá svazek not. Děti mu musí slíbit, že nevyzradí, co je znak zednářů a jak se tam dostali. Pak jim Mozart řekne, že jim dá zítra znamení, kam a kdy mají noty odnést jeho nakladateli. Poděkuje jim a pošle je zpátky.

 

Začneme od nejmladších a hned se budou posílat spát.

 

Pomůcky:

svíčky+sirky

noty

světýlka

baterka

 

 

Sobota - dopoledne:

Vyspání a hry, procházka

 

 

Sobota - odpoledne:

Při obědě se dá dítěti z každé družinky vzkaz někam na postel, kde bude napsán čas a místo, kdy se má celá družinka dostavit i s notami k nakladateli. Odpoledne se půjde ven, děti si vezmou i noty a postupně se podle časů vydají za nakladatelem.  Až se vrátí poslední družinka, půjdeme tím směrem a najdeme svázaného opravdového nakladatele, který nám řekne, že ho Salieri omráčil a svázal. Pak se zeptá jestli jsme mu ty noty dali… Hra na získání not a zneškodnění Salieriho.

 

pozn.: Salieri bude mít svůj kostým a přes něj plášť s kapucí)

 

Dopis:

Vydejte se všemi ven. Každý si vemte noty od Wolfganga. Potom v ……se vydejte po žlutých fáborkách a tam mi předáte noty.

Hodně štěstí přeje Mozartův nakladatel

 

Hra:

Až děti zjistí, že dali noty Salierimu, dozvědí se pravidla: Hranice území je ohraničena fáborky. V území jsou schované všechny noty na jednom místě a Salieri se před námi skrývá. Předpokládejme, že je v každé družince 7dětí(popř. se doplní někým z nás). Na barevných papírkách podle barev družin dostane každá družinka papírky s čísly od 1-7. Větší číslo vždy přemůže menší.

 

Jedničku přemůže vše až na sedmičku- sedmičku přemůže jen jednička. Během hry se navzájem družinky “přebíjejí“čísly. Děti si čísla ukáží, když se jeden dotkne druhého. Ten, co vyhrál si vezme číslo poraženého. Poražený si  jde pro náhradní číslo na start, které si může vybrat z druhé sady čísel (popř. si vezme číslo, které na něj zbylo). Na začátku si čísla rozdělí ve družince. Každý má pouze dvě čísla.

 

Úkolem hry je:

1. Ukořistit co nejvíc čísel ostatních družin a nepřijít o své.

 

2. Najít noty, které jsou ukryté někde v lese.

 

3. Najít Salieriho, kterého mohou “dostat“ pouze děti s čísly 1 a 2. Salieri bude mít na ruce tři fáborky. Dítě ho chytí tak, že se ho dotkne a ukáže mu, že má číslo 1 nebo 2. Salieri mu dá fáborek a dítě s ním musí běžet na start. Tam ho předá a může se vrátit zpět.

 

4. Hra končí, až se najdou noty a Salieri už nemá žádný život. Pak se hra odpíská a všechny čísla se odevzdají na startu.

 

Pomůcky:

dopisy

fáborky

barevně odlišené papírky s čísly(1-7x3po2)

 

 

Sobota - večer:

 

Před diskotékou se udělá vyhlášení hry- předání sladkostí a cen (v kostýmech?). Ceny může rozdělit družstvo, které vyhrálo.

 

Pak disko.

 

Pomůcky:

disko hudba

ceny se sladkostmi

 

 

Souhrn Pomůcek:

Cd s Kouzelnou flétnou

Louče

Svíčky ve skleničkách

Světýlka

Hry

Míč

Talíř

Fáborky

Buzoly-4

Sešívačka

Papíry+tužky

Připínáčky

Symboly

 

Cena:

Grafika s Mozartem + sladkosti

 

Nástěnka:

Bodování pro zelené, modré a červené

Postavy s rámečky- symboly

Namalované noty s jejich názvy