Jak se to dělalo a pak hrálo

 

 

Úvodní strana

Letní tábory

Celotáborovky

2007

Foto

 

Námět hry je inspirován sbírkou balad K. J. Erbena. Naší snahou bylo seznámit děti s těmito "pohádkami". Protože však je to celé značně temné, přišly na řadu naše poněkud svérázné úpravy. Snad nám pan Erben odpustí....

 

Zápletka a cíl hry

 

Jako základní báseň bude využit Zlatý kolovrat, který bude použit jako pojítko mezi příběhy a i jako cíl hry.

 

STÁLE MĚJTE NA PAMĚTI, ŽE SE VE ŠECH HRÁCH MUSÍ ALESPOŇ MIHNOUT ZMÍNKA O ZLATÉM KOLOVRATU - VŠECHNO MUSÍ MÍT LEGENDY

Cíl hry

Najít zlatý kolovrat, aby se v království zase všem dobře dařilo, oživit zavražděnou dívku a potrestat macechu s dcerou.

 

Zlá královna se svojí matkou nyní vládnou celému království. Snaží se svým poddaným (dětem) cestu za zlatým kolovratem komplikovat a posílají jim do cesty (polednici, vodníka … ostatní Erbenovy básně)  vraťme se však na začátek...

 

Místo děje

Budeme se nacházet ve vesnici, která patří do království, kde vládne mladý král. V tomto království se všem daří dobře, lidé jsou spokojení a šťastní. Všeobecně se ví, že tento blahobyt v království udržuje Zlatý kolovrat, který je majetkem krále. Jednou král zabloudí do naší vesnice, kde potká mladou krásnou přadlenu.

 

Do ní se zamiluje a požádá o její ruku. Její nevlastní matka má ještě dceru, kterou chce králi podstrčit místo té, do které se král zamiloval. Obě dívky jsou si „prý“ velmi podobné a tudíž by jejich záměna neměla být složitá.

 

Král však nechce o tom ani slyšet a tak macecha se svojí dcerou, královu vyvolenou zavraždí. Vědí však, že Zlatý kolovrat by jejich tajemství prozradil a tak jej vymění za jiný (černý). To se jim povede a v království zavládne smutek a chudoba.

 

Pro dokreslení doby jsme použily pro názvy stanů skutečná jména obcí, která se nachází na Vysočině (klik).  Děti tvoří družinky, které soutěží o to kdo dřív zachrání království (najde Zlatý kolovrat a mezi živé přivede zavražděnou dceru)

               

Rozdělení rolí

 

Karel Jaromír Erben (E) – Dan

Král (K) – Kuba

Hodná dcera (HD) – Helenka

Vypravěč (V) – Mates

Babice (B) – Gábina

Zlá dcera (ZD) – Kája

 

Prologue

 

Na hřišti bude stát chaloupka (mezi sloupy se natáhne lano a přehodí se přes něj celta jako zeď, mezi celtami budou dveře do chaloupky a ještě prostěradlo jako les).

 

Erben (E)

Mé jméno jest  Karel Erben po otci Jaromír a mám čest kronikářem a písmákem v tomto kraji být. Příběh tento odehrál se v dobách, kdy praděd můj byl ještě mlád. Však dosti o sobě. Kroniky budou hovořiti.

 

V dobách těch dávných, vládl nám král moudrý a spravedlivý a zlatý kolovrat předl píseň svou ku prospěchu všech. Hleďte na krále, kterak zabloudiv v lesích našich k chalupě se blíží.

(mezitím se král projíždí na koni mezi dětmi a různě po scéně)

V okamžiku, kdy Erben dořekne poslední větu, král přikluše k chalupě.

 

         

 

Král:

Hola hej, otevřete dveře! (buch, buch, buch na dveře)

Hola hej, jste hluchý?! (buch, buch, buch)

Král si pro sebe jen tak utrousí: „Hluchý a ještě nejsou doma.“

Hola hej, zbloudil jsem na lovu a vyprahlo mi. (nejvýraznější buch, buch, buch)

 

Z okénka vykoukne Hodná dcera (HD)

 

Král:

já tě vidím. Otevři Doroto

 

Hodná dcera:

Jů, von mi zná

 

Král:

Za hrneček vody odměním se vskutku královsky

 

Hodná dcera:

Jé, žíznivý poutník….žíznivý poutník to je moje

 

HD vyjde se džbánkem vody

 

Král zařve:

Joj, jaká to krása. Teď zapomínám na žízeň a zmocňuje se mě touha.  Ouha… Musím ji mít

Poklekne „Dívčino svobodna-li je ruka tvá, staň se mou ženou. (naštvaně) A ne li pak, řekni kdo je tvým mužem a ostatní už zařídím. (začne předstírat zápas)

 

Hodná dcera: (smích):

Oh pane, já nepoznala dosud muže a s vámi půjdu ráda, pakliže máti to dovolí.

 

Král:

A kde je dívčino tvoje máť, nikoho tu nevidím.

 

Hodná dcera:

To bude nejspíš proto. že tu nikdo není.

(hlasitý šepot) „Má nevlastní máť odjela s mou nevlastní sestrou do mého nevlastního města. Ale zejtra se obě vrátí a pak už se s nima nějak domluvte.“ (zaleze do chalupy)

 

Král ještě chvíli hledí směrem, kterým mu dívka zmizela z očí. Pak si povzdechne, vyskočí na koně a odjede. (za zeď do tábora)

 

Erben celou dobu stojí v povzdálí a sleduje děj. Když král odjede, otočí hodinami o 24 hodin.

 

Král (přijíždí k chalupě):

Hola hej, otevřete mi dveře ať spatřím to své potěšení. (buch, buch, buch)

 

Babice (B) šmíruje za oknem a pak jde otevřít:

Copak nám nese vzácný host?

 

Král:

No tě Bůh. To je poděšení a né potěšení. A co nesu? Nic nenesu, naopak odnést si chci. Tvou dceru jsem si zvolil za ženu. (B: Nadšené áááááá)…tu tvou nevlastní (B: Znechucené éééééé)

 

Babice:

A odkud pak jsi cizinče?

 

Král:

Jsem králem této země, jestli ti to něco říká. Mohla bys mě znát aspoň z poštovních známek. Zřejmě málo píšeš.

 

Babice:

Jak moc píšu, do toho nikomu nic není. Zajímavější je, že mám dobré nápady. Dám ti dceru, dám, ale svou vlastní. Je stejná jako ta druhá, ale daleko líp přede. Její nit toť hedváb.

(Daisy – Zlá dcera (ZD) už vykukuje z okna a tváří se pyšně – reaguje na rozhovor před chalupou)

 

Král:

(Výsměch) Kašlu na hedváb. (ZD se v okně zašklebí)

 

Babice:

No synku?

 

Král:

No ano, ano. Vykonej co ti poroučím, nebo budeš o hlavu delší.

 

Babice:

Snad kratší, ne?

 

Král:

Delší, delší. Je vidět, že tě ještě nenatahovali na žebři. (babice vyjekne) Zítra ať je tvá nevlastní dcera na hradě nebo…

 

ZD vychází z chalupy a začne se otírat o krále a obtěžovat ho. Král je vyveden z míry.

 

Král:

Chci tu nevlastní! Zítra ve 14 hodin ať jste na hradě. (Král odkvačí na koni)

ZD a B znechuceně odejdou do chalupy.

 

Erben zatočí hodinami a rafička spočine na 12:00.

 

ZD a B se fintí u zrcátek, HD v povzdálí také. Jen co se HD a B dofintí, dobalí do kufru dýku a sekeru.

 

Babice:

Tak Daisynko, vyrážíme na hrad. (otočí se na Doru) Tak polez, polez.!

 

Změna kulis

vše nese Dora a ty dvě jsou za dámy. Stěžují si, jaká je to fuška.

 

 

Zlá dcera:

Tak co mami, zabijem jí tady, nebo až na kraji lesa?

 

Babice:

Až na konci lesa Daisynko, abychom se nemusely tahat s kuframa,

Tak holky,chviličku si odpočinem ať nepřijdeme na hrad uřícený.

 

HD si sedá na zem a ty dvě si šeptají opodál. Pomaličku se přibližují ke kufru a vyndávají vražedné náčiní. MASAKR – lítají kusy těla a stříká krev. Potom posbírají kousky a dají je do kufru.

 

Babice:

Tak pojď, pojď Daisy vem nohy na ramena a jdem..

 

Tím tahle scénka končí. (ZD a B zabijí Doru a jdou na hrad)

 

Erben pošle děti spát.

 

Pak se všichni objeví na scéně, aby hlavně malé děti viděly, že se nikomu nic nestalo.

 

Pomůcky

  • Text

  • Kostým (každý)

  • Osvětlení

  • Zlatý kolovrat

  • Nazvučení + nějaká úvodní hudba

  • Mikrofony

  • Louče

  • Petrolejky

  • Chaloupka (2 lana, 2 prostěradla, 2 celty)

  • 2 smrky z kartonu? (jako les na stínové divadlo)

  • Koště s koněm

  • Krev

  • Vraždící nástroje (dýka, sekera)

  • Kufr

  • Hodiny (kartón) nebo kalendář

  • Závoj a svatební šaty

  • Podbarvení muzikou pod masakr

Rozdělení do družinek

 

Za tuhle trasu přijde bodování do oddílových nástěnek. Hra začíná v jídelně nebo poblíž tábora, kde budou chodit děti po družinkách (od nejmladších po nejstarší) za Erbenem.

 

Legenda

 

„V této zemi máme jednu z nejcennějších věcí na světě. Zlatý kolovrat vyzradí každé zlé a špatné počínání a díky tomu panuje v této zemi blahobyt. Král po tom kolovratu toužil tak moc, že se kvůli němu i zadlužil.Proto je třeba ho chránit a hlídat, je mnoho těch, kdo by se ho chtěly zmocnit a nebo dokonce i zbavit. Král chce zjistit co ve vás je a podle výsledků, kterých dosáhnete během této cesty budete zařazeni do skupin, co střeží Zlatý kolovrat.“

 Otázky a úkoly na trasu:

Otázky

1.otázka

Kolik má Kytice balad

 

2.otázka

doplň chybějící dvojici

1.-3.oddíl pejsek a (kočička), Hurvínek a ( Spejbl), Maková panenka a ( motýl Emanuel)

4. - 5. oddíl Paris a ( Helena), Romeo a (Julie), Luisa a (Lotka)

 

3. otázka

doplň přísloví

1.-3. oddíl Jak se do lesa volá, (tak se z lesa ozývá),Kdo se bojí(nesmí do lesa), Lež má krátké (nohy)

4.-5. oddíl Dobrá hospodyňka i pro pírko( přes plot skočí), Kam vítr, (tam pláž), Kdo jinému jámu kopá(sám do ní padá)

 

4. otázka

hádanky 1.oddíl

má to nohy jako kočka

má to ocas jako kočka

mňouká to jako kočka

ale není to kočka

co je to? (kocour)

 

2.-3. oddíl na stromě seděla kopa(60) ptáků, myslivec jednu zastřelil. Kolik jich na stromě zůstalo? (žádný,ostatní uletěli)

 

4.-5.oddíl Není ji vidět není ji cítit, není ji slyšet nejde ji chytit.Je za hvězdami a pod horami a vyplňuje prázdné jámy. Byla tu předtím a přijde pak a nakonec ti vytře zrak. (tma)

 

5.otázka

Jak se jmenuje zlá a hodná dcera? (Daisy a Dora)

 

6. otázka

Proč babice a ZD zabily Doru?

 

7. otázka

Co musíte ochránit a proč?

 

8.otázka

Kolik visí na chodbě obrázků?

 

Úkoly:

1.úkol

Dříve se lidé nespoléhali jen na zrak, ale i na sluch, čich a hmat. Aby si dokázal, jestli jsi hoden chránit Zlatý kolovrat, tak bys měl umět poznávat věci, aniž by ses na ně podíval. Zvonice - poznávání věcí za zády

 

 2.úkol

I se zátěží bys měl být hbitý a skočit daleko. Samota - skok z místa

 

 3.úkol

Také bys měl umět zacházet s lukem, aby si snáz mohl dopadnout lupiče Rozcestí u MAshe - střílení z luku na cíl

 

 4.úkol

Abys byl v dobré kondici, měl bys udělat co nejvíce skoků přes švihadlo. Hájovna - skákáni přes švihadlo za min.

 

5.úkol

Měl by sis prověřit svou stabilitu, kdybys dostal úkol od krále přinést mu něco křehkého. Trojúhelník .- projít trasu se lžičkou a míčkem, na čas

 

 6.úkol

Dokaž, že tě nikdo nepřeběhne v hlídání kolovratu, proto bys měl zvládnou člunkový běh. Krmelec - člunkový běh, na čas

 

7.úkol

Kdysi dávno neměli lidé střelné zbraně, a proto museli na lupiče házet čím se dalo. Zkus jak si na tom ty. Křižovatka - hod na cíl

 

8.úkol

Jako strážce kolovratu je zapotřebí abys byl dost rychlý a bystrý. Vedle hájovny - běhání pro papírky, pak poskládat text na čas, na čas

 

9.úkol - Ukaž se jestli si rozený detektiv a dokázal bys vyřešit i ty nejtěžší úkoly. Detektivní hádanka.

 

Po obědě:

 

Vyhlášení družinek Strážců zlatého kolovratu bude po obědě.

 

Nástup po oddílech, král vyvolává jména a děti se budou do skupinek řadit ke slavnostní přísaze. Až budou všichni rozděleni, král vyhlásí rychtáře a pak král odpřednáší přísahu. Na konci děti zvolají, Tak přísaháme!

 

Pomůcky:

  • Přísaha

Zmizení Zlatého kolovratu

 

Pokračování scénky z předešlého dne.

 

Vypravěč děti uvede do děje:

„Zlá babice se svou dcerou zabily dorotku, královu vyvolenou. Vzhledem k tomu, že si jsou opravdu velmi podobné, král nepoznal jejich záměnu a nyní už je po svatbě.“

Všichni jsou opilí, padají pod stůl a usínají. Jen Daisy zůstane střízlivá a agresivně se rozkřikne na děti:

 „Teď jsem já Vaše královna, já tu poroučím, mě se budete klanět… A král? Pchá to je slaboch. A kolovrat zlatý?Ten nic neprozradí, hlupák.. Ten, ten ukryji, nikdo ho nenajde a místo něj svůj kolovrat dám .Myslíte, že Vám někdo pomůže? Nikdo!! A to ještě v zásobě tajné síly mám. Bojte se kostelních zvonů.“

 Se smíchem se (ZD) ztratí v dýmu i s kolovratem – popř. ho přehodí prostěradlem a sama uteče za plentu.

 

Vypravěč hodiny přesune o pár dní dopředu a vyšle děti na večerní hru – tzn. převléknout se, aby tam král a Erben stihly dojít před dětma – Erben vysvětlí pravidla hry.

 

Legenda:

Vystoupí král před děti:

„Za pár dní po mé svatbě má země začala upadat. Jděte mí věrní a najděte náš zlatý kolovrat. Vidím jak se mi celé království rozpadá pod rukama. Prohledejte celou zem a klidně jděte ještě dál, jen mi ho prosím najděte“

Král se zhroutí a Erben vysvětlí pravidla hry:

„Věštkyně potřebuje nasušit bylinky, jenže nemá z čeho. Čím více bylinek od vás dostane, tím větší budete mít šanci, že vám poradí, kde kolovrat hledat. Tento úkol však není tak snadný. V lese totiž žije babice, která se o své byliny nerada dělí“

Papírky - byliny

Děti jsou v boyard družstvech. Jednotlivci z každého družstva si dají čísla od 1 – kolik jich bude. V označeném území jsou různobarevné papírky – každá barva má jiné ohodnocení – nejtmavší nejvíc bodů, nejsvětlejší nejmíň. Vypravěč bude vyvolávat čísla, ty se rozběhnou na louku a snaží se posbírat co nejvíc papírků.

 

Jak vypravěč zakřičí jiné číslo, tyhle se musí hned vrátit – cestou už nic nesbírají. Až se číslo vrátí, teprve může vyběhnout druhé. Děti, co jsou v území zlé babice mohou být o byliny oloupeny. Stačí, aby se babice dítěte dotkla a dítě jí musí vše odevzdat. To platí i pro děti, co se jdou střídat (protože jsou stále v území babice).

 

Děti na konci hry odevzdají papírky vědmě a ta jim slíbí, že druhý den ráno se jim odmění.

 

Odměna

Bude to mapka zítřejší celodenky. Informace v ní budou zakresleny od nejvíc po nejmíň - podle pořadí skupinek. Do mapky budou dokreslovat během cesty, aby věděli kam dál.

 

 Pomůcky:

  • Mapky

  • Něco na označení území

  • Barevné papírky

  • Představení z předešlého dne – stejné pomůcky

  • Dým a prostěradlo

Po stopách Zlatého kolovratu

 

Trasa – děti mají mapky – trasa vymyslet, musí vést na velkou louku. Tam se děti naobědvají a o „poledním klidu“ se jim vysvětlí pravidla k odpolední hře na též louce.

 

Dopoledne - „Kouzelnický den“:

 

Každá skupinka bude hrát za sebe – bojují pro svůj tým

 

Každý člen skupinky pomocí rozlosování si určí jaká bude „postava“ – mág, kouzelník, čaroděj (to pak ještě rozpočítám kolik koho bude až budu vědět konečný počet lidí ve skupině)

 

Vyrazit můžou skupinky stejně nebo i s odstupem času

 

Budou 4 stanoviště a nebo 3 podle počtu lidí na trasu

 

1. stanoviště - nejlehčí kouzla – jako na naučení, 3. nebo 4. stanoviště – nejtěžší kouzla a samozřejmě za nejvíc bodů

 

Na každým stanovišti by měli být 2 lidi –porota(hodnotí provedení, promyšlenost, procítění, zapálení do kouzla), aby se zasmáli společně

 

U posledního stanoviště by se body sečetli a za to by se jim dali indície – za nejvíce bodů – lepší informace

 

Každý může čarovat na jednom stanovišti několikrát, ale obodován může být pouze jednou za jedno stanoviště – to si porota ohlídá

 

Ve vyznačeném území budou rozmístěná kouzla např. jenom 10 kouzel, pro kouzlo vyběhne jenom jeden na každým stanovišti to může být pokaždé někdo jiný, vběhne tam a až najde kouzlo donese ho do skupiny, skupina si přečte kouzlo, vybere na to potřebný počet čarujících a začnou kouzlo trénovat, až si budou myslet, že to umí, půjdou k porotě – odevzdají jí kouzlo a začnou čarovat (na natrénování kouzla bude časový limit)

 

Mezitím zbytek skupinky může vyslat dalšího do území, aby našel kouzlo, které bude vyhovovat počtu zbylých a nebo bude muset počkat na zbytek čarujících – za každé stanoviště musí být obodován každý

 

Porota pak zase kouzlo vrátí do území

 

Porota hodnotí každého výstup, jak se např. tvářil, kolik do toho dal energie, atd. prostě sodit

 

Pomůcky:

  • Indicie na trasu

  • Kouzla

 

Na každém kouzlu bude napsáno proč budou čarovat-třeba na 1.stanovišti budou kouzla pro vyčarování si štěstí ve hře

 

Dále na každém kouzlu bude max. počet bodů, který můžou za provedení získat

 

U kouzla se bude říkat nějaká „čarovná větička“ a k tomu choreografie kouzla

 

Také tam bude uvedeno, kdo a kolik lidí bude muset u tohoto kouzla asistovat např. k tomuto kouzlo je potřeba 1 mág, 2 čarodějové, 3 kouzelníci

 Ukázka kouzla:  Kouzlo pro štěstí

Za toto kouzlo, které musí být provedeno bez jediné chybičky, jinak účinek vymizí a může se Vám díky tomu přihodit úplně něco jiného, získáte maximálně 5 bodů.

 

Toto kouzlo musí říkat všichni dohromady, i přesto, že každý musí dělat něco jiného!

 

4x opakujte - Simsala bim bom bam, abrakadabra, čáry máry fuk..přidám žabí       nožičku,myší ocásek, hadí oči…simsala uííí ááááh..

 Choreografie kouzla:

U simsala bim bom bam

mágové se drží za nos

čarodějové za oči

kouzelníci za uši

čáry máry fuk

všichni míchají jako v hrnci

abrakadabra

klaní se k zemi

přidám žabí nožičku – udělají jako, že ji olizují

myší ocásek – všichni udělají škleb

hadí oči - protočí svýma očima

simsala uííí ááááh

to musí pořádně zařvat a na konci se uklonit  porotě

 

 Odpoledne

Legenda:

„Máte proti sobě silného soupeře. Ta, která se vám chystá zkřížit cestu nezná s nikým slitování. Pokuste se o ní zjistit co nejvíce. Zaplňte prázdná místa vašich vědomostí, hledejte otázky a najdete i odpověď.“

TAJENKA:

Její příchod ohlásí kostelní zvon

 

Každé družstvo dostane papír s luštěnkou, ke které děti potřebují získat otázky, aby jí mohly vyluštit. Děti budou hrát proti sobě hry. Za každou hru dostanou body – ať vyhrají nebo prohrají.

 

Na „záchytném místě“ je velká tabulka, kde se družstva nalosují, jak proti sobě budou hrát.

Hry:

vybíjená, talířovka, ocásková, štafeta, opičí dráha (u posledních dvou vyhrává ten, kdo má kratší čas).

 

Všechny hry probíhají naráz – tzn. je 5 stanovišť (+záchytné místo s tabulkou). Na každém je alespoň jeden vedoucí. Všechny hry se hrají 7x7min (štafeta a ocásková – jak to vyjde). Poté, co děti dohrají „svou hru“, jdou k tabulce, kde počkají na družstvo, se kterým hrají další hru.

 

V mezičasech si děti u tabulky mohou směňovat body (které dostaly za hry) za otázky do tajenky.

 

Otázky mohou vybírat v libovolném pořadí. Nemusí mít vyplněnou celou tajenku – je nutný výsledek. První družstvo, co to vyluští dostane bonusové body.

 

Poražené družstvo dostane – 6b.

Vítězné družstvo dostane – 11b.

Jedna otázka stojí - 2b.

 Pomůcky:

  • Něco, čím se vyznačí hřiště – já bych byla pro mouku nebo toal. papír.

  • 6x papír s tajenkou

  • papír s otázkami

  • tabule na skóre

  • 2x míč, talíř, 20x šátek, něco na opičí dráhu

  • 5x píšťalka pro rozhodčího + 5xs stopky

  • otázky

 Trasa zpět je už o polednici – potkají i její chatrč jen s nápisem úředních hodin 13 – 18:00 hod. (Mohla by tam někde být i její hůl?)

 

Úkoly by se měli týkat „dětského života“ Př: opičí dráha jak se dostat za plyšákem, narvat dítěti dudlík do pusy…prostě o tom, jak děti znepřijemňujou život dospělákům – pro pobavení.

 

jedna z legend na trase: pod svícnem je největší tma – když začne ohlašovat svůj příchod bitím zvonů, kam se před ní schováte? (Mělo by se zkontrolovat, že to vědí)

 

Během celého dne bych nechtěla, aby někdo z vedoucích nebo aby se na trase objevilo slovo Polednice. Sice to bude dětem jasné, ale ráda bych, aby se o ní jako o polednici poprvé mluvilo až ve scénce druhý den.

Polednice

Polednice začne v táboře na zvonění našeho kostelního zvonu ( v poledne). Děti by měly vědět, že na toto zvonění se mají sejít u kostela.

 Scénka:

Scéna je hraná u kostela, kde je udělaná malá jizbička (sporák, štokrle, židle, stůl,lednice,kočka,rádio,matka, dítě a kohout)

Mamka vaří a dítě sedí na zemi a řve. Tahá mámu za sukni a furt jí otravuje. Pak si dítě stoupne k lednici a začne pařit s rádiem.

Vypravěč (V):

U lednice dítě stálo, z plna hrdla zpívalo.

Na tranzistor k tomu hrálo, do rytmu se kývalo.

Hudba křičí, nervy ničí, nepeče se pečeně.

Cosi syčí na vařiči, matka křičí zděšeně:

Matka (M):

„Mléko prchá, běda, běda, nateklo mi do boty.

Táta bude bez oběda, pro tebe ty zlobo, ty.

Přihne se k němu a domlouvá mu:

„Zanech řvaní moje zlato, hrej si tu máš kohouta.“ (dítě vytrhne matce kohouta z ruky, zahodí ho do kouta)

V:

„Jedva matka dořekla to, bouch, bác letí do kouta.“ (dítě strčí do matky, až upadne)

„Podlily se krví oči povalené matičce.

Pozvedne se, povyskočí a pak řekne kratičce:“

M:

„Pojď si proň ty polednice, pojď vem si ho tuláka.

Sedí, sedí u lednice, nepracuje, huláká.“

V tom se z kůlny vyplíží polednice.

V:

„Malá, bledá, tváře divé, pod plachetkou osoba,

škytá, heká, prská, plive, vychčici se podobá.

Vlivem síly odstředivé, plachetka když zvedne se,

odhalý se hnáty křivé, bože, to je recese.

A pak řekla“

Polednice (P):

(Ilonka hromovým hlasem)

 

„Dej sem dítě, nekoukej tak zarytě.“

V:

„Na ta slova začla hbitě honit dítě po bytě.

Když pak celá rozechvělá, dítě v rohu lapila.

matka rychle pozvala jí, by se sní trochu napila. (Máma začne nalívat do dvou skleniček whisku, ale polednice čapne rovnou po celý flašce a vezme čáru)

Nejprve se upejpala, pak se vrhla na whisky,

pro ni v domě nenechala nic, než prstů otisky.

Od té doby, dnes a denně, jak poledne udeří,

malá, bledá neprodleně, narve se jí do dveří.

Vypije jí slivovici, vypije i petrolej,

proto nikdy Polednici, do bytu si nevolej.“

 Legenda:

Po scénce přijde král:

„Tak tohle je ta věhlasná Polednice? Vždyť se nechává uplácet whiskou! Už jí tu nikdy nechci vidět. Ta je tak zkorumpovaná, že by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby se ztrátou našeho kolovratu měla taky něco společného. Najděte ji a zkuste od ní něco zjistit. Je to zatím naše jediná stopa, i když jde trochu nakřivo...“

  

Po předešlé scénce děti vyrazí po skupinkách na trasu.

Např. Zvonice – vodárna – stonehange. To není důležité, bude záležet na počasí, trasa nebude nijak moc dlouhá, jen na pár indicií.

 

Indicie budou zapsány v tabulce na kterou se přiloží mřížka v různém směru a tak vyjde tajenka

 

Indicie, které v tabulkách budou:

Je starší, než černé uhlí.

Ráda se napije.

Pozvání nikdy neodmítne.

A nejen bylinných odvarů.

Má ráda žito a pramennou vodu.

Ona má převelikou moc.

Má ji pořád při sobě.

Je to hluboce mocný poklad.

Ví toho víc, než je zdrávo.

Má to pevně v rukou.

 

Z těchto indicií musí děti poznat, že jde o whisky a poslední indicie symbolizuje, že se jedná o berli.

Na trase bude jeden člověk – stanoviště, který bude v ohraničeném území mít rozházené, nebo připnuté na stromě a pusou je budou sbírat např. barevné papírky, pro každou skupinku jednu barvu, tam bude mít časový limit – 1 min, kdy musí po jednom jich nasbírat co nejvíce aby si láhev s alkoholem mohli koupit.

 

Indicie je budou provázet po trase (ukryty v tabulkách s mřížkou), na konci trasy, jestli skupinka pochopí zprávy, tak z baru vezmou whisky.

 

BAR – na úplném konci trasy, musí se tam přivést lahve s chlastem (naplněné nejspíš šťávou), a hlavně správný počet lahví s whisky a ještě jiné aby děti byli zmatené.

 

Ve chvíli, kdy si děti láhev vyberou hra končí. Pro ty co stále nebudou vědět, co mají vybrat, tak se jim bude barman snažit blíže popsat whisky aby na to přišli také – možno obodovat s jakou sebejistotou láhev vyberou.

 

Na trasu bychom měli dát aspoň pár úkolů – aby to ty děti bavilo.U úkolů by se děti mohli dozvědět něco víc o profesi polednice – prostě vysvětlení indicií (př jak se polednice k holi dostala – že poklad vlastně tak úplně není ten kůl ale něco mnohem menšího..)

 

Pomůcky:

  • Tabulky s indiciemi

  • Láhve s alkoholem

  • Bednu na lahve

  • Barevné papírky

  • Stopky

dopoledne

Svitek: legenda k pokladu

 

 Na začátku trasy, někde, kam nelze dohlédnout z tábora bude posedávat, polehávat stařec (kdokoliv převlečený za starce) a bude v ruce držet něco k jídlu a bude na to hladově koukat a opodál od něj budou ležet zuby.

 

Děti musí pochopit, že stařec potřebuje pomoci a zuby mu podají, on jim za to řekne :,,Polednice je stará vetchá babice, ale nesmíte ji podceňovat. Ví o všem, co se kde šustne a určitě ví, že se ji chystáte obelstít. Pokuste se jí vylákat na něco, čemu neodolá. Přemýšlejte, jak na sebe upozornit, protože ji nesmíte vylekat. Trochu se přizpůsobte její profesi mějte se stále na pozoru!“

 

Po chvíli trasy – kamkoliv to je fuk až podle počasí – budou zprávy, které jim připomenou aby si připomněli včerejší indicie:

 

Co jste včera začali, dnes dokončete!

Dobře si vzpomeňte, na co jste včera přišli!

Seřaďte si všechny včerejší údaje a naplánujte vše dokonale!

Musí to být dokonalý zločin!

Dobře si promyslete, jak na polednici správně vyzrát!

Je sice dosti stará, ale není ještě tak úplně hloupá!

Nebude to tak snadné, jak si myslíte!

Musíte být opravdu velmi nenápadní!

Víc, než nenápadní!

Použijte svou chytrost a mazanost!

Buďte opatrní!

Ona nesmí poznat, co jste udělali!

Neměňte zadarmo!

 

Na konci trasy – někde hlouběji v lese bude tedy konečně už ta polednice – děti podle všech indicií už by měly vědět, že moc má Polednice v holi, až k ní přijdou musí uplatnit whisky, vnutí Polednici jakýmkoliv způsobem avšak ne zas tak jakýmkoliv, zabaví, dají ji polednici, vyzvou ji k napití, mezitím ji ukradnou hůl – tady si však nejsem jista, zda-li děti pochopí, že mají vzít jen poklad z hole a ne hůl celou.

 

Na to Polednice zareaguje, najednou vystřízliví a bude si nutit hůl zpět, děti budou zapírat a ona jim za to nabídne velmi výhodnou výměnu holi za svitek s tajnou indicií.

 

Děti snad poznají, že je výměna pro ně velmi výhodná a hůl za svitek vymění.

 

Svitky – viz 9 poklad.

Myslím, že by se na trasu k indiciím měli přihodit ještě nějaké úkoly. Udělala bych to asi takhle: Indicie, kus trasy a úkol. Takhle by se to mohlo střídat s tím, že by vedoucí říkaly dětem, kam mají jít dál (aby se trasa nemusela tyčit.

Potom bych k úkolům přiřadila vysvětlení „předešlých indicií“ – děti by vedoucímu řekli na co přišli u předešlé indicie a museli by to vysvětlit. Kdyby to nedali – vedoucí by naznačil vocogo – já vím o čem ta hra je, a stejně jsem z těch indicií pochopila tak 3.

Na posledním úkolu by vedoucí děti měl navést na to, jak polednici přilákat a ošálit – měl by děti navést na to, že by se měli „takticky“ rozdělit – jeden by hrál maminku, druhý rozmazlený dítě a maminka by přivolala polednici – pak by se navázalo whiskou – jako to bylo ve scénce – myslím, že by se u toho děti mohli více pobavit – Také se děti na trase musí BEZPEČNĚ dozvědět že se poklad ukrývá uvnitř hole a že hůl mohou vyměnit za „vzácný“ svitek..

Také by tam měla být zmínka o tom, proč je v holi zlatá nit, respektive jak si myslí že se k ní polednice dostala.

 Poklad

Legenda:

Ve svitku od Polednice dostanou:

„Tyto lesy čáry opředeny byly. Stromy se mění v divokou zvěř, ptáci slétávají ze stromů a na zem usedají diví mužíci. I skála, co se pevnou býti zdá, leckterá tajemství ukrývá. Teď slyš jak k velkému bohatství přijdeš, pokud máš dost kuráže.

Pouze jedenkrát v roce se skály otevřou a své útroby odhalí. Na Velký čtvrtek vem nůši a vydej se do lesů, kde zlaté valouny bys nečekal. Na velký den se vydej do domu Páně. Tam se dovíš vše potřebné, co vědět bys měl.“

 Odpoledne se dětem připomene vzkaz z legendy, kterou dostali od polednice – v kostele najdou faráře, ten je o holi a je nemocný. Dětí se zeptá co po něm chtějí (popř. je navede). Děti by se měli rozhovořit o pokladu v lese.

Farář si vzpomene: „To už je Velký čtvrtek? To sem zase zavítá ta největší havěť z okolí. Každý chce získat to proklaté zlato..To zlato ale patří nám! Vydejte se do lesa a zažeňte ty neznabohy a chamtivce.“

Hra:

Děti se snaží zlikvidovat lupiče z okolních zemí – to jsou vedoucí. Trasu dělají děti vedoucím.

Pravidla:

Každá skupinka si vylosuje na začátku 2 vedoucí kteří je budou sledovat jako cizinci.

Na trasu vyrazí všechny družstva ve stejný čas ( když to nestihnou jejich problém)

Pronásledovatelé začnou také ve stejný čas (po 10-15min.)

Musí se pro děti připravit pomůcky, které použijí na značení trasy (fáborky, papírky…), každé družstvo a svou barvu.

Značení musí být tak, aby se po tom dalo dojít  (tzn. např. od jedné značky bude vidět ke druhé, nebo je-li použita šipka, tak když půjdu po zadaném směru, tak narazím na další značku)

Úkoly musí být splnitelné do 2 minut a musí je být schopna splnit aspoň polovina družinky je jedno v jakém vybrání a mohou se používat vícekrát stejně ale musí být schopni splnit úkol.

Nesmí se použít úkoly typu „vrať se na start či namáčet se v jezírku, sedat do mraveniště“ – tyto úkoly se ignorují

Družstva musí projít vylosovanými body a je jedno v jakém pořadí a kudy. Jen jeden bod bude označen jako cílový kde budou schovány 3 kousky: náhradní upíří zuby, živá voda a prsten, které musejí najít a odnést faráři dřív než je cizinci (vedoucí) dohoní.(je možno jít libovolnou cestou od cílového bodu na faru)

Družstva mohou vést trasu libovolně ale musí skončit ve vylosovaném cíly

Žádný úkol se nesmí opakovat, úkol nesmí být na časový usek ( ne dělejte  1 minutu dřepy ale udělejte 50 dřepů za minutu)

Jediné omezení je, že nesmí přejít přes žádnou silnici

Musí mít hodinky a seřízený čas, všichni !!!

Cílové body se musí vymyslet tak, aby se před začátkem hry na ta místa mohly schovat ty věci – také vymyslet body, které děti musí projít.

 Pomůcky

  • Věci na značení trasy

  • Hodinky – vedoucí, aspoň jeden ve družince

  • Synchronizovat čas před odchodem

  • náhradní upíří zuby, živá voda a prsten - pro každou skupinku (6x)

  • 4-6míst na skupinku (6x)

 Poklad – nočka

 Hra:

Každá družinka se rozdělí na 3 menší skupinky (tzn. měli by jít po 2 – 3). V každé skupince bude jeden předmět z předchozí hry (živá voda, prsten a upíří zuby).

Trasa:

1. Ze školy ke zvonici – tady bude stát kostra, která bude ukazovat směrem k M.A.S.H.i – děti se vydají tím směrem.

2. Po cestě zabočí do lesa – půjdou po stopičkách podél lesa – tam narazí na díru v zemi (minulý rok tam byl hrob Newtona). Tady bych udělala hlavy na způsob dýní na helloween + člověk, který bude bubnovat na bubínek (něco jako africké kmeny :) a zároveň bude hlídat rozsvícené hlavy.

3. Dále vede trasa až k cestě, kterou přejdou a lesem projdou Marcuriho loukou. Tady bude ŽIVÁ VODA – Bude tu na cestě bědující člověk (postavička z A je to!), že mu odumřela ruka, protože mu jeho soused na ní pustil klavír.. (použijeme ruku z Adamsovi rodiny).

Dal by vše za to, aby v ní měl zase cit a mohl zatloukat hřebíky o 106. Skupinka, která má živou vodu by mu ruku měla pokropit a ajeťák by jim za to prozradil, že dnes v noci jsou otevřeny zlatonosné skály. Ty jsou však záludné a rádi tam zavírají chamtivce a vydřiduchy. Hned vedle skal jsou hodiny, které odměřují vzácný čas, který ve skále mohou strávit. Jakmile se dosypou, skála se zavře a už nikoho nevydá. Děti, co mají jiné vzácné předměty řeknou, že mu nemohou pomoci a jdou dál. Povídání o skále se dozvědí u „svého“ úkolu.

4. Dojdou na cestu – směr trojúhelník – PRSTEN – V trojúhelníku to bude „vyzdobené“ jako v obýváku mrtvé nevěsty. Moc touží po ženichovi nebo alespoň po něčem, co by jí dalo pocit opravdové nevěsty – děti by jí měli dát prsten. Pak jim nevěsta poví, co ajeťák s rukou.

5. Od trojúhelníku jdou po cestě, až dorazí ke školce – projdou až na cestu na proti jezírku. UPÍR – Měl by ležet v rakvi nebo blízko ní. Bude bědovat, že už je starý a zuby mu už neslouží – děti by mu měli dát náhradní. Pak jim upír poví to, co ti „zachránění“ předchozí..

6. Jdou k jezírku, kde je VODNÍK. (Řekne jim něco jako že vděčí za tak vzácnou návštěvu a že se určitě zas brzy setkají)

          

7. Od jezírka jdou po světýlkách lesem směrem k trati

8. Dojdou po cestě až pod trať – tady je poklad.

K pokladu povede cesta ze světýlek. Před tou cestou bude farář, který dětem řekne: „Už jste blízko pokladu. Během let skála uvěznila plno lidí. Každý z vás může spasit pouze jednu duši, kterou ve skále najdete. Myslete nejdřív na její spásu a pak na bohatství. Nesmíte ji rozbít. Hlídejte ji, dokud se nedozvíte jak ji odeklít. Hodně štěstí“

Dále děti půjdou po cestě, kde bude někdo převlečen za skálu – celý v černém a bude „pošit“ zlatými valounky. Řekne dětem pravidla hry. „Ve skále smí být pouze jeden člověk. Až otočím přesýpací hodiny, jeden z vás vběhne dovnitř, najde pouze jednu věc co hledá a pak se vrátí, aby mohl vyběhnout další. Až se hodiny dosypou, nikdo z vás tam nesmí být, jinak bude zaklet jako ti ostatní“.

9. Pak za tratí někdo čeká a děti odvádí po skupince (tzn. čeká na všechny 3 části skupinky) do tábora.

 Po trase by mohli být: cinkátka (uvázaný příbor na provázkách upevněný mezi 2 větvemi), provázek s hadry, po kterém by musely projít...

 Poklad: zlaté valounky a dušičky.

dušičky budou vajíčka, které se nesmějí rozbít – vejce, teda duše budou potřebovat v další hře.

Tento poklad budou muset použít u Vodníka.

(Děti budou dušičky cestou od vodníka „odklínat“).

Na Velký pátek šli lidé do kostela na mši. Za nimi šla i matka s dítětem. Chudá vdova najednou spatřila skálu s otevřeným vchodem. Vešla dovnitř a zaslepena touhou po zlatě odložila své dítě, aby si z pokladu mohla odnést co nejvíce. Zlato se doma proměnilo v kamení a matka, která porušila zákon mateřské lásky, tak ztrácí nejen bohatství, ale především dítě, které zůstalo v jeskyni. Po roce utrpení a pokání se s ním na Velký pátek na stejném místě opět setkává...

Pomůcky

  • Přesýpací hodiny – čas v jeskyni

  • vajíčka (hodně – na počet dětí)

  • zlaté valounky (ze zlatonosného potoka)

  • kostýmy

  • rakev

  • petrolejky, světýlka, stopičky

  • cinkátka, provázek

Vodník

Ráno se děti probudí do „zatopeného tábora“ (nalepené papírové rybičky, nádoby s vodou, balonky naplněné vodou, vlnky z papíru…atd.)

Na nějakém viditelném místě bude vzkaz: „Králi, tvůj čas se naplnil. Dodrž svůj slib a vrať mi to, co mi patří. Jinak tvé království zatopím po nejvyšší věže a pak se celá tvá země stane mým domovem..“  Vodník

 Legenda:

Král si děti po snídani svolá:

„Věděl jsem, že se sem jednou vrátí. Už je tady a já mu nemám čím zaplatit. Před lety jsem si od Vodníka půjčil kopu valounků zlata, abych mohl koupit zlatý kolovrat. Slíbil jsem, že mu to do pěti let splatím. Já ale nic nemám. Co si počneme?“

Doufám, že děti napadne nabídnout králi zlaté valounky z pokladu, aby mohl splatit dluh.

Trasa - úkoly ve znamení vody, vodních znamení a živočichů…

Trasa: končí u jezírka a tam bude vzkaz ,,Byl jsem tu. Vodník. Máte dva půldny abyste mi dali to, co mi patří.. Šeky neberu, pouze hotovost. Zítra se budu nacházet na tomto azimutu… od zvonice.    Budu se těšit Vodník Kebule.“

Legenda:

„Vodník žil celé věky sám. Jednoho dne zatoužil po rodinném životě. Počkal si na krásnou děvu u hráze a když šla prát, strhl jí i s lávkou do vody. Pomozte této ubohé ženě.“

 Info k indiciím:

Děti by se po trase měli dozvědět, jak vodníka přivolají(mohli by to být nějaké verše z balady). Vodníkova žena pochází z pozemského života, už se jí vodní svět hnusí. Pomozte jí zpět na denní světlo, však bez svého dítěte neodejde. Dále by se měli dozvědět pravidla hry na rybníce..

 Na jednom břehu je vodník, a na druhém pozemská dívčina, která má dítě s vodníkem. Část dětí musí vodníka zabavit splácením dluhu aby zbytek mohl: ukrást vor, doplout do středu rybníku a vysvobodit miminko, se kterým dopluje k matce. Mají na to časový limit – když to stihnou matka jim za to prozradí další indicie dle další hry.

 Cestou zpátky do tábora půjdou děti podle fáborků – úkolem je odeklít duše(vajíčka), které byly proklety a uvězněny ve skále se zlatem. Jsou to duše chamtivců…Body dostanou za to, kolik vajec zůstalo v celku a prošlo „odeklívací procedurou“

Matka několikrát svou dceru varovala, aby nechodila k jezeru. Ale dcerušku cosi k jezeru pořád táhlo. Nakonec se musela stát ženou vodníka, měla dítě, ale vůbec s vodníkem šťastná nebyla. Jednou jí vodník dovolil podívat se za její matkou s tím, že se k němu zase vrátí. Matka ji už ale nechtěla ztratit a odmítla dceru vydat. Třikrát vodník prosil, aby se vrátila. Pak si žena vzpomněla na své dítě, které zůstalo s vodníkem. Nic již však nezmohla. Vodník dítěti usekl hlavu a ostatky položil před dům.

pomůcky:

  • vor a pádla

  • miminko a něco, v čem bude na vodě

  • buzoly

Tady byl někdo líný jako veš

 Velká divadelní hra

Takové velké shrnutí děje před puťákem

Každá družinka si vylosuje tema, kterou pak předvede budou to temata podle balad, která již byla odehraná

(Polednice, Kolovrat, Vodník, Poklad … Nesmí říct ostatním co má za hru, ostatní by to měly poznat. Vyhrává ten kdo jich pozná nejvíc) Družinky dostanou podklady (balady), které jsou pouze vodítkem, držet se jich nemusí čas na přípravu asi 2 hodiny)

Pomůcky zajistí vedoucí.

Balady :

Zlatý kolovrat

Polednice

Poklad

Vodník

 

 Puťáky

 Zlatý kolovrat znovu na scéně

Scénka:

K.J.Erben vypráví děj ( jak se žije v království, že nová královna je pěkná semetrika a král si s tím neví rady až z těch starostí onemocněl. Zavolal si k sobě felčara, který ho vyšetřil a zjistil, že jeho smrt lze alespoň oddálit tím, že se pokusíme alespoň zjistit kde se nachází nějaká stopa po zlatém kolovratu. Zlá královna nic neprozradí a tak nezbývá než znovu pátrat po blízkých lesích.

Každá družinka má svou barvu podle kytek na nástěnce.

Šifra bude znít

 Umrlec košily svatební hlídá a zlé sny  o kolovratu přichystá

 vsaníteb 

celrmU

přichystá

yoilkš

h - í – á

a

syn

lzé

o vratukolo

 

Sportovní den

 KUŽELKY   (1)

Pomůcky: 9 PET lahví naplněných vodou, míč

Děti budou kutálet míč proti kuželkám a snažit se shodit jich co nejvíc. (2 pokusy)

HOD NA TERČ   (1)

Pomůcky: 9 plat od vajec, pingpongový míček

Děti budou 3x házet na terč utvořený z plat od vajec.

PŘETLAČOVANÁ MÍČEM   (2)

Pomůcky: 3 míče

Děti budou stát naproti sobě za čárami a oba dostanou balon, mezi nimi bude ležet uprostřed třetí balon; děti mají za úkol dostat balon, který leží uprostřed, za čáru svého soupeře tak, že na něj budou házet svůj míč. (omezit časem - když míč nebude za žádnou čarou, vyhrává ten, od koho je míč dál)

NAVLÉKÁNÍ KORÁLKŮ   (2-3)

Pomůcky: 60-90 korálků (pro každé dítě 30 → možnost i více dětí najednou)

Děti budou navlékat korálky buď na čas nebo na body; 1. bude mít 3 body, 2. bude mít 2 body a 3. bude mít 1 bod)

SVORKOLOV   (1)

Pomůcky: ramínko, svorky na papír (10-15), lavor s vodou

Děti budou pomocí ramínka „lovit“ svorky z lavoru s vodou; hraje se na čas, za který svorky vyloví.

GARÁŽ   (1)

Pomůcky: tenisák, „garáž“

Děti se budou strefovat kutálením tenisáku do jednoho z pěti otvorů; nejmenší otvor = 10 bodů, střední otvory = 5 bodů a největší otvory = 1 bod

POSTŘEH   (1)

Pomůcky: provázek, klíče (?)

Vedoucí bude mít nějaký předmět na provázku a bude s ním uhýbat. Děti se ho budou snažit chytit. Než budou chtít předmět chytit, musí mít obě ruce položené na stole. (omezit 10 pokusy ?)

SKÁKÁNÍ V PYTLI   (2-3)

Pomůcky: povlak nebo pytle do koše

Vítěz dostane 3 body, druhý dostane 2 body a poslední 1 bod

TROJSKOK   (1)

Pomůcky: x

Děti se odrazí od obou nohou, jakmile dopadnou, odrazí se znovu a takto ještě jednou.

HLEDÁNÍ TENISÁKŮ   (1)

Pomůcky: 3 tenisáky, něco na zavázání očí

Děti musí v určité době najít v ohraničeném území 3 tenisáky poslepu.

Přehazovaná, Ufomražní prdelačka

 

Svatební košile

dopoledne

Bude to tak, že dopoledne bude nějaká malá scénka o baladě. Pak během dopoledne si děti nalosují, kdo je nevěsta  a kdo umrlec. Ve třech skupinkách bude nevěsta a ve třech bude umrlec. Úkolem dětí bude zjistit, která nevěsta si má vzít kterého umrlce.

Budou soutěžit proti sobě vždy dvě skupinky. V jedné je umrlec a ve druhé nevěsta. Skupinka s nevěstou připraví úkoly pro skupinku s umrlcem a naopak. Kromě úkolů musí mít skupinky připraveny i indicie, které dovedou druhou skupinku k tomu, kdo je nevěsta (umrlec). Kdo na to přijde dřív vyhraje.

1 skupina hájovna  - trojúhelník – pod dálnicí a zpět

2 skupina hájovna  - jezírko – zatáčka k zlatonosnému potoku a zpět

3 skupina hájovna – modřím – podchod pod tratí a ještě kousek a zpět

  

Motivem je tu pověst, rozšířená i u jiných slovanských národů, že si mrtvý přišel pro svou milou. Je k půlnoci. Opuštěná dívka prosí Pannu Marii, aby jí vrátila milého, nebo aby zkrátila její smutný život. ("Milého z ciziny mi vrať, aneb život můj náhle zkrať!") Milý je už mrtev a přichází o hodině duchů pro dívku. Dívka s ním jde. Na cestu si bere modlící knížky, křížek, růženec po matičce a košile, jež ušila pro sebe a pro milého. Cestou zakusí mnoho útrap, a když přijdou k cíli své cesty, pozná, že se ocitla ve zlé moci. V úzkosti se uchýlí do umrlčí komory a prosí Pannu Marii o odpuštění. Vtom zakokrhá kohout a hrozné zjevení duchů zmizí. Lidé ji ráno najdou v umrlčí komoře, na hřbitově najdou čerstvě vykopaný hrob a po celém hřbitově na kousky roztrhané košile

odpoledne

Tady bude hra, kterou si děti pro sebe dopoledne připraví

Po večeři si děti připraví kostým na večer

večer

Oslava – svatby. Umrlec si vezme příslušnou nevěstu. Mám představu, že vítězové dostanou pergamen, kde bude něco, co je dovede do další balady, poražen to dostanou taky, ale s menším množstvím informací.

Pak bude umrlčí diskotéka, něco jako naruby, ale všichni by měly vypadat jako umrlci (zoombie), nebo jako smutné nevěsty. Pak odmaskování, pak normální diskotéka o půlnoci ohňostroj, pak ještě chvíli disko a pak spát.

 Tady by se mi hodilo, kdyby ženich i nevěsta dostali svatební dar, zatím mě napadl měšec (celkem 6x). V každém měšci bude fotka. na které bude nějaké známé místo, aby děti podle toho poznali, kam jít.

 Záhořovo lože

odpoledne

Legenda:

„Na místě, které máte na obrázku vyznačené, byl nedávno viděn poutník. Mezi lidmi se šeptá, že tento člověk hledá cestu do pekel, aby vykoupil zápis svých černých skutků. A proto hledejte ho, neboť on je všech koutů světa znalý. Od něj radu žádejte!“

 Nafocená místa + úkoly na trasu:

Jezírko – Blechy – vedoucí a dítě – každý 3 knoflíky + cvrnkátko. Snaží se dostat knoflíky „odpalováním“ do nádobky. Kdo to dá dřív, vyhrál. Dítě dostane za každý strefený knoflík bod + bod, pokud vyhraje.

Trojúhelník – Kruh a šíp – celá družinka - Do kruhu vypleteného síťkou se budou děti trefovat „šípem“ – klacík, který má místo špičky kuličku. Kruh se roztočí po zemi a dítě se do něj snaží trefit. Každý má 3 pokusy. Asi by bylo lepší, kdyby dítě „střílelo“ v leže (karimatku sebou). Kruh by se neměl kutálet dál než 1m od dítěte a měl by se točit k dítěti kolmo.Za každý zásah 1b.

Vodárna – Hrady – vedoucí a dítě – každý má 4 kuličky na hrad a jednu „válečnou“. Postaví si hrad cca 1m od sebe (3kuličky základna a jedna na vrch jako věž). Každý dostane 1 špalíček jako překážku. Může ho umístit kamkoli, však minimálně 15cm od hradu. Pak se střídají po 1 cvrnknutí a snaží se zbořit protivníkův hrad. Celkem se vystřídají 3 děti po každé „válce“ tzn. Mohou celkem získat max. 3b.

Stonehange – pokud by to vyšlo – mustang – vystřídali by se všechny děti. Za každé dítě, co by na mustangovi vydrželo 30s. by byl bod.

Mash – slepý slalom – 2děti – jedno dítě má zavázané oči a musí projít pozpátku slalom – druhé dítě ho naviguje, ale nesmí se ho nijak dotknout. Všichni ostatní musí být zticha. Podle toho, kolik dítě shodí překážek, vedoucí oboduje. Můžou mít max 3b.

Myší díra – Hra v kruhu – vedoucí a dítě – každý má 3 kuličky – tvoří kroužek uprostřed kruhu (nakreslen křídou cca d=1m). Pak je jedna černá, kterou se hraje. Vylosuje se kdo začne – pak se dá černá kulička na okraj kruhu a po cvrnknutí se střídají – účel je vycvrnkat kuličky protihráče. Když se povede protihráči kuličku vycvrnknout, může hrát znovu. Pokud černá kulička (kterou se vycvrnkávají kuličky v kruhu) vyletí mimo kruh – nevadí. Dítě dostane bod za každou vystřelenou kuličku vedoucího + 1b. když vyhraje.

Hájovna – minigolf – vedoucí a dítě – je udělaná překážková dráha pro malý míček. O něj se po jednom úderu střídají. Pak se vylosuje, kdo začne.Účel – ten kdo se trefí do jamky na konci trasy vyhrává. Celkem se vystřídají 3 děti. Za každou hru vítěz může získat 1b. Tzn celkem max 3b.

Indicie na trasu:

Každý vedoucí bude mít očíslované legendy a po splnění úkolu je dětem bude číst:

Když jsem se narodil, sudička mi nad kolébkou věštila zhýralý život.

Svůj život jsem měl podle věštby skončit nikdy nekončícími muky v pekle.

Lidé se mě báli, věřili, že když se mnou budou držet přátelství, skončí také v pekle.

Když jsem dorostl do jinišského věku, vydal jsem se hledat Bránu pekel.

Putoval jsem světem a naučil jsem se prohlédnout zradu a odhalil jsem bezpráví.

Celý svůj život jsem na cestách a zatím jsem stále bez cíle.

Však včera jsem potkal starou ženu a ta mi svěřila velké tajemství.

 Hra:

Děti mají v měšci fotku místa, podle které poznají, kam mají jít. Každá družinka má jinou fotku. Na každém stanovišti je vedoucí, který po úkolu děti nechá vylosovat další fotku (vedoucí má fotky všech míst – děti mají na papíře napsané od předchozích vedoucích místa, kde už děti byly + body za hru. Před losováním vyndá vedoucí fotky míst, kde už děti byly).

Úkoly jsou dělané tak, že děti hrají proti vedoucímu – vedoucí zapíše body a ať děti vyhrají nebo prohrají, vedoucí zapíše kolikátý je v pořadí na trase dětí a podle toho dětem přečte legendu, kterou by si děti měli zapsat. Celkem je 7 stanovišť-při posledním stanovišti vedoucí dětem řekne ať jdou k lomu nad školou.

 Tam na ně bude čekat poutník a zeptá se jich: „Proč stále sledujete každý můj krok? Sotva jsem vylez z lesa už jste se mi přilepily na paty! Co ode mě chcete?“

Děti by se měli zeptat na radu ke zlatému kolovratu. Poutník by měl z dětí něco vymámit i o ZD a B. Potom odpoví: „Jestliže je pravda vše, co jste říkali, určitě budou mít v pekle takových černých zápisků, že by daly cokoli, aby se jich mohli zbavit. Radím vám tedy, pojďte se mnou k té bráně pekelné, neboť jsem měl dnes šťastný den a již vím, kde se nachází. V pekle pak směníme Věčný plamen za naše spisky. Je v tom však jeden háček…. věčný plamen nejdřív musíme získat. Proto se zítra vydejme do končin, kde tuto neobvyklou věc najdeme.“

 Báseň je poselstvím toho, že litováním svých činů lze dosáhnout zmírnění trestu, ba i odpuštění.

Mladý poutník se cítí zapsaný peklu už od narození. A proto hledá cestu do pekla, odkud chce získat zpět zápis. Tvrdí, že k návratu z pekla mu dopomůže milost boží. Na své cestě potkává lesního muže, který již zbavil života pěknou řádku lidí.

Poutníka výjimečně nezabíjí. Ale nic není zadarmo - divochovi se zaváže slibem, že mu pak řekne, co v pekle viděl.

Když se po roce poutník k němu navrátí, vypravuje mu, jak přinutil Satana poručit svému ďáblu vydat zápis. Ale ďábel zprvu odmítal. Byl proto vykoupán v pekelné koupeli a obejmut pekelnou děvou, která mu rozdrtila všechny kosti v těle. Ďábel ale nepovolil.

Pak měl být dán v lože Záhořovo. Jakmile bylo toto jméno vysloveno, ďábel se vzdal a zápis vydal. To se náhle zděsil i lesní muž - Záhoř. Otřesen tím, že v pekle bude trpět na pekelném loži, prosil za odpuštění celý zbytek svého života.

dopoledne

Legenda:

„V zemi ohňů, gejzírů a sopek žijí lidé, kteří mají jedno z největších bohatství na světě. Vlastní něco, čím by nikdo nepohrdl, zvláště raraši si této věci cení. Vydejte se tedy po jiskřičkách, které zavedou vás k Věčnému plameni.“

 Hra:

Děti se rozdělí v družinkách na půl a rozlosují se do 2x půldružinka – tzn. jde celá družinka. Na trase jsou úkoly, kde družinky soutěží proti sobě. Družinka, která vyhraje, dostane špalíček – věčný plamen. Celkem by na trase mělo být tak 10 úkolů. Špalíčky se družince sečtou dohromady. Večer to bude „kořist“ u ohníčků.

 Úkoly:

1. Přetahování lana – středová čára a střed na laně (šátek). Pak od středové čáry 1m na každou stranu. Kdo vyhraje má špalíček. Celkem jsou 3 pokusy.

2. Střelby ze vzduchovky na špalíčky. Tady musí být 2 lidi a aspoň jeden z nich dospělák. Každý má 2 pokusy. Kdo nastřílí celkem víc, má špalíček.

3. Jsou 2 stejně dlouhé trasy. Děti se drží v zástupu za sebou za pas. Poslední musí podlézt mezi nohama celého zástupu a zařadit se jako první. Takhle musí překonat celé území.

4. Dvě stejně dlouhé trasy, které jsou na proti sobě. Přesně uprostřed je mezi nimi nádoba s 20kousky něčeho. Děti stojí za sebou a ve stejném pořadí běží k nádobě, vezmou jeden kus a běží zpět. Předají štafetu plácnutím a běží další. Ten, kdo bude mít víc kousků, vyhrává. Pokud bude nastejno, hod mincí. Vítěz – špalíček.

5. Na krátké ztížené trase se děti snaží přenést co nejvíce vody. Družinky se vystřídají po sobě. Počítá se čas a množství vody. Děti mají talířek a na něm sklenku. Na ní je ohraničená horní ryzka (jsou 2 stejné, aby nebyla prodleva u střídání). Dítě vyráží na trasu se sklenkou vody na pod tácku – na konci trasy je kyblík. Ten má označené ryzkami množství vody a příslušné body k tomu. Až se všechny děti vystřídají, kyblík určí, kolik má skupinka bodů. Pak se družstva vystřídají a vyhrává družinka s více body. Pak dostane špalíček.

 nočka

Děti se vydají do pekla. Uděláme 6 stanovišť v lese pro děti a jedno bude peklo – vedoucí.

Hra:

U každého dětského ohníčku bude vedoucí nebo prákoš. Oheň je obehnán kruhem, který má od ohně ke kraji cca 1,5m. Děti si oheň, dříví i ohraničení připraví přes den s prákošem, který s nimi půjde večer. Limit hry – předem domluvený čas, hra by měla trvat cca 2hod. Kořist u dětských ohníčků je věčný plamen. U pekelného – zápisky hříšné Babice a Daysi (stočený označený papír).

Děti si můžou krást věčný plamen navzájem a samozřejmě kradou zápisky pekelníkům. Do kruhu okolo ohně nesmí „ochránci“ vstupovat. Když jim do kruhu vnikne „vetřelec“, může si vzít pouze 1 věčný plamen (zápisek) a okamžitě se s ním musí vrátit ke svému ohníčku a dát ji do ochranného kruhu - i když je to zápisek – zápisky se smí brát pouze v pekle – děti si je krást nesmí. Lidé z cizích skupinek se mohou navzájem chytat dotykem –chycený se musí vrátit ke svému ohníčku a pak může jít zas na lov.

Když už má „chycený“ kořist, zůstává mu. Pravidla hlídá prákoš u ohníčků – do hry se jinak nezapojuje. Za každý věčný plamen (ať už kradený nebo získaný v odpolední hře) jsou 2 body, za zápisek 3 body.

Místo ohníčků mohou být petrolejky.

Pomůcky:

  • oheň a pepo

  • alespoň 5l vody na uhašení ohně

  • lékárnička

  • mobil u každého ohníčku (+hodinky)

  • zápisky

  • špalíčky (získají v dopolední hře)

  • lékárnička u každého ohníčku

 Zlatý kolovrat – závěr

Vedoucí i děti v kostýmech

Helenka, jako zatím mrtvá Dorota je nesena ke králi, kde vítězné družstvo oživuje živou vodou Dorotu.

Král sedí na židli a má evidentně starosti. Po oživení Doroty si uvědomí, že byl celou dobu podváděn a zabije zlou královnu i babici.

Pak převrhne černý kolovrat a vyvolá věštkyni, která z koule vyvěští, že zlatý kolovrat se skrývá ukryt ya kouzelným jezerem.   Vedoucí družinky a Dorota jej přinesou. Král děkuje a dekoruje vítězné družstvo. To pak odmění všechny ostatní družinky.

A zazvonil zvonec a našeho příběhu je konec

Scénka se odehraje na ostrůvku, děti sedí kolem.

Pomůcky

  • Zlatý kolovat

  • Černý kolovat

  • Velká židle

  • Odměny (trička a kytice)

  • louče

  • petrolejky

  • světýlka

  • Nosítka

 

Zápletka a cíl hry

Prologue

Rozdělení do družinek

Zmizení Zlatého kolovratu

Po stopách Zlatého kolovratu

Polednice

Poklad

Poklad - nočka

Vodník

Velká divadelní hra

Zlatý kolovrat znovu na scéně

Sportovní den

Svatební košile

Záhořovo lože

Zlatý kolovrat - závěr